Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2017

Η Επικοινωνία ως Παράσταση: Σκηνοθετώντας τη Διδασκαλία με Εφ-ευρετικό τρόπο

«Η Επικοινωνία ως Παράσταση:
Σκηνοθετώντας τη Διδασκαλία με Εφ-ευρετικό τρόπο»

Διεθνές Συνέδριο
Οργάνωση: ΣΥ.Ν.Θ.Ε.ΣΗ.: Ο Κύκλος των Εφ-ευρετικών Εκπ/κών και
Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Περιστερίου
Υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και της Γ΄Δ/νσης Δ.Ε. Αττικής
Ημερομηνία: 2 και 3 Μαρτίου 2018
Χώρος: Θέατρο Καλλιτεχνικού Γυμνασίου

Ενημερωτική Επιστολή για υποψήφιους ομιλητές
Εισαγωγικό κείμενο.
Η εκπαίδευση είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός τομέας για τον πολιτισμό μιας χώρας αλλά και για την κοινωνικοοικονομική της ανάπτυξη. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δόθηκε τα τελευταία χρόνια έμφαση στο ‘ανθρώπινο κεφάλαιο’ και στην ‘επένδυση στη γνώση και στον άνθρωπο’. Βέβαια, ζητούμενο είναι ακόμη με ποιο τρόπο, ποια μεθοδολογία η οποία στηρίζεται σε ποιο ολοκληρωμένο θεωρητικό μοντέλο θα επιτευχθεί καλύτερα η ‘επένδυση’ αυτή έτσι, ώστε να οδηγεί στην ανάπτυξη: την προσωπική και την κοινωνική ανάπτυξη.
Οι στόχοι της Αυτογνωσίας και Κοινωνιογνωσίας που προωθούμε εδώ και αρκετά χρόνια με πλούσιο έργο και ποικιλία δραστηριοτήτων (ερευνητικών, συγγραφικών, συνεδρίων, σεμιναρίων κ.ά.) αυτήν την ανάπτυξη επιδιώκει στρατηγικά. Η μεθοδολογία μας στηρίζεται σε ένα Κριτικό και Αναπτυξιακό Μοντέλο που είναι διεπιστημονικό και προβλέπει τη διαλεκτική σχέση ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Είναι μια καινοτόμος μεθοδολογία που προσεγγίζει τη διδασκαλία με εφ-ευρετικό τρόπο έτσι, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να εμπνέονται και να συμμετέχουν δημιουργικά στη διαδικασία της μάθησης.
Στόχος του παρόντος συνεδρίου:
Τα τελευταία χρόνια και με στόχο την ανάδειξη της σπουδαιότητας του ρόλου του εκπαιδευτικού για την προσωπική ανάπτυξη των νέων και για την κοινωνική ανάπτυξη, προωθούμε συστηματικά τρεις διαστάσεις στο επαγγελματικό του προφίλ: Το δάσκαλο ως Ερευνητή με βάση την προσέγγιση της Ενεργού Έρευνας, το δάσκαλο ως Σύμβουλο με βάση τη γνώση από το χώρο της Συμβουλευτικής και το δάσκαλο ως Επικοινωνό.  Στο συνέδριό μας αυτό θα δοθεί έμφαση σε μια πολύ βασική παράμετρο στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης: δηλαδή, στην Επικοινωνία και στο δάσκαλο ως Επικοινωνό.
Η επικοινωνία είναι ένα πλούσιο, ενδιαφέρον και πολύπλοκο επιστημονικό πεδίο. Η γνώση σχετικά με την επικοινωνία είναι απαραίτητη σε κάθε επαγγελματία που εμπλέκεται σε σχέσεις ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. Η διδασκαλία είναι μια σαφώς επικοινωνιακή σχέση.  Για το λόγο αυτό θεωρούμε ότι η ενημέρωση σχετικά με μοντέλα και πρακτικές επικοινωνίας είναι απαραίτητη για όλα τα δρώντα υποκείμενα που νομιμοποιούνται να έχουν άποψη και/ή ρόλο τη διδακτική – μαθησιακή συνάντηση (εκπαιδευτικών, εκπαιδευτών, διευθυντών, σχολικών συμβούλων, επιστημόνων της εκπαιδευτικής πολιτικής ηγεσίας).   
Το μοντέλο επικοινωνίας που προωθούμε δεν είναι το γραμμικό μοντέλο των ΜΜΕ αλλά ένα ολικό μοντέλο στο πλαίσιο του οποίου η επικοινωνία ορίζεται ως κοινωνική αλληλεπίδραση μέσα από μηνύματα. Ένα σημαντικό στοιχείο στο πλαίσιο του μοντέλου αυτού είναι η αναγνώριση πως το πιο σημαντικό ζήτημα στην επικοινωνία δεν είναι η αποστολή και πρόσληψη μηνυμάτων αλλά η παράσταση.
Από τη δεκαετία του 1960 ο όρος ‘παράσταση’ απελευθερώθηκε από το χώρο του θεάτρου και χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια σειρά πολιτισμικών δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα, τη λαϊκή διασκέδαση, πράξεις του λόγου, πολιτικές διαδηλώσεις, τη συμπεριφορά μας σε ποικιλία πλαισίων όπως: στο σπίτι, στον εργασιακό χώρο, στο σχολείο και στη σχολική τάξη, σε κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. συνέδρια).
Επικοινωνούμε μέσα από παραστάσεις που δίνουμε και, επομένως, στο πλαίσιο της κριτικής αυτογνωσίας και κοινωνιογνωσίας που προωθούμε  είναι σημαντικό:
·         Να προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε περισσότερο τον εαυτό μας μέσα από την παρατήρηση και την κριτική ανάλυση των προσωπικών μας παραστάσεων,  και
·         Να προσπαθήσουμε να πειραματιστούμε με την παράσταση ως μέθοδο μάθησης και ανάπτυξης σε προσωπικό και σε κοινωνικό επίπεδο.
Μια παράσταση, ωστόσο, για να είναι επιτυχημένη και να οδηγεί στην πραγματοποίηση των στόχων της, χρειάζεται να σχεδιάζεται προσεκτικά, με δημιουργικότητα και εφ-ευρετικότητα έτσι, ώστε να εμπνέει τους εμπλεκόμενους στο ταξίδι για τη μάθηση και την ανάπτυξη.
Βασικές προτεινόμενες θεματικές για παρουσίαση στο Συνέδριο:
A.     Η επικοινωνία ως παράσταση σε σχέση με τη διδασκαλία:
Ø  Ποιος σκηνοθετεί τη διδακτική παράσταση;
Ø  Ποιοι συνεργάζονται;
Ø  Ποια η μεθοδολογία της παράστασης;
Ø  Ποια η σχέση της με μια θεατρική παράσταση;
B.     Σκηνοθεσία της διδασκαλίας: πέρα από τη στενή προετοιμασία του μαθήματος
Ø  Πώς σκηνοθετεί τη διδασκαλία του ο εκπαιδευτικός;
Ø  Εφαρμόζει μια σκηνοθετικού τύπου μεθοδολογία για όλη τη διάρκεια της ετήσιας διδασκαλίας ή κάποιες φορές μόνο ως κάτι ‘ξεχωριστό’ με προσωρινά  ‘δάνεια’ από το χώρο της τέχνης;
Ø  Σκηνο-θεσία, Διδασκαλία: Η εξερεύνηση μιας σχέσης.
Ø  Ο Δάσκαλος ως Ηθο-ποιός και Σκηνο-θέτης: πέρα από τη στενή αντίληψη της διδασκαλίας.
Ø   ‘Παίζοντας’ στο κέντρο της σκηνής της σχολικής τάξης: Οργάνωση και σκηνοθεσία για το ‘ανέβασμα’ του διδακτικού  έργου.
C.     Ενεργός Έρευνα και Σκηνοθεσία της διδασκαλίας: Εξερευνώντας μια σχέση:
Ø  Οργάνωση της ετήσιας διδασκαλίας με βάση τη φιλοσοφία και τη μεθοδολογία της Ενεργού Έρευνας.
Ø  Στοχεύοντας στην αλλαγή, στη βελτίωση, στην ανάπτυξη με μια άλλη διδακτική ‘ματιά’.
Με αυτήν την προαναγγελία, λοιπόν, του συνεδρίου σας προσκαλούμε να πάρετε μέρος στο συνέδριο με μια από τις εξής προτεινόμενες μορφές.
Ø  Εφ-ευρετική παρουσίαση/εισήγηση που μπορεί να περιλαμβάνει σκηνοθετικά ένα εργαστήριο, δρώμενο ή βιντεοπαρουσίαση.
Ø  Poster

Για το σκοπό αυτό παρακαλούμε να στείλετε το θέμα και τη μορφή της παρουσίασης που προτείνετε μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου και μια περίληψη 300 έως 500 λέξεων μέχρι 30 Δεκεμβρίου 2017 στη δ/νση:
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προφίλ της ΣΥ.Ν.Θ.Ε.ΣΗ και του Συνεδρίου, σας προτείνουμε να επισκεφτείτε τις σελίδες:  https://www.sites.google.com/site/synthesihellas/


Σημειώσεις: 1) Προβλέπεται έκδοση τόμου των εργασιών του συνεδρίου λόγω του καινοτόμου χαρακτήρα του, 2) Οι ομιλητές δεν θα πληρώσουν συμμετοχή για την παρουσίασή τους όπως προβλέπεται σε συνέδρια.